Lustracje
Wyciąg ze Statutu RZRS „SCh” we Wrocławiu
Lustracja spółdzielcza.
- § 17.
- Działalność gospodarcza, finansowa i merytoryczna, w tym w zakresie przestrzegania prawa oraz rachunkowości członków Związku mogą podlegać lustracji i kontroli przeprowadzanej przez Związek.
- Lustracje przeprowadza się według zasad i zakresu stosownie do obowiązujących przepisów oraz instrukcji Krajowej Rady Spółdzielczej.
- Na żądanie członka Związku, może być przeprowadzana lustracja (kontrola) doraźna, której zakres określa organ żądający lustracji (kontroli).
- Lustracja przeprowadzana przez Związek nie zwalnia kierownika jednostki i jej organów nadzorczych od ustawowych obowiązków zorganizowania i wykonywania w sposób właściwy kontroli wewnętrznej funkcjonalnej, w tym wynikającej z przepisów art. 44 i 46 § 1 podpunkt 2 Prawa spółdzielczego.
- Celem lustracji jest ocena efektywności gospodarczego działania, przestrzegania przez podmiot kontrolowany obowiązujących przepisów prawa, w tym legalności, rzetelności i gospodarności działania oraz udzielanie instruktażu i doradztwa pracownikom, członkom kierownictwa i organom stanowiącym, a także eliminowanie i korygowanie stwierdzonych nieprawidłowości.
- § 18.
- Lustrację przeprowadza delegowany przez Związek lustrator posiadający uprawnienia lustracyjne nadane w trybie określonym przez ustawę Prawo Spółdzielcze.
- Lustrator uprawniony jest podczas lustracji do przeglądania ksiąg i wszystkich dokumentów oraz do bezpośredniego sprawdzania stanu majątkowego lustrowanej jednostki. Kierownik jednostki i jej pracownicy obowiązani są do udzielania żądanych wyjaśnień i pomocy niezbędnej dla dokonania obiektywnej oceny spółdzielni zgodnej ze stanem faktycznym.
- Lustrator organizuje, a kierownik lustrowanej jednostki zobowiązany jest zapewnić współudział w lustracji przedstawicieli organów stanowiących.
- Lustrator obowiązany jest do udzielania w czasie lustracji (kontroli) doradztwa, instruktażu i wskazówek, w tym zwłaszcza dotyczących ewidencji księgowej, gospodarki finansowej, rozliczeń podatkowych oraz innych spraw związanych z przedmiotem lustracji oraz funkcjonowaniem lustrowanej jednostki.
- § 19.
- Z czynności lustracyjnych i kontrolnych lustrator sporządza protokół, który jest dokumentem dwustronnym, podpisanym przez lustratora i kierownika lustrowanej jednostki. W przypadku zlecenia lustracji (kontroli) przez inny organ jednostki – protokół podpisują lustrator i uprawnieni przedstawiciele tego organu.
Lustrator zobowiązany jest przedłożyć protokół lustracji: organowi zlecającemu lustrację (kontrolę), kierownikowi jednostki i organowi nadzorującemu pracę kierownika jednostki.
- Na podstawie ustaleń lustracji, Związek może (na żądanie lustrowanej jednostki) wydać ocenę badanego przedmiotu sprawy wraz z wnioskiem mającymi na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości.